دفترچه راهنمای دوره های پودمانی

دفترچه راهنمای دوره های پودمانی

فهرست مطالب

- مقدمه

- نگاه اول: فلسفه وجودی

- نگاه دوم: مهمترین اصول بنیادی

- نگاه سوم:دوره های آموزشی

- نگاه چهارم:ارکان آموزشی

- نگاه پنجم: ویزگیهای آموزشهای علمی- کاربردی

- نگاه ششم:برنامه چهارم توسعه ونگاه آن به دانشگاه جامع

- نگاه هفتم:پیشینه نظام علمی- کاربردی درجهان

- نگاه هشتم:آشنایی بامرکزآموزش عالی علمی- کاربردی جاجرم

- نگاه نهم:چکیده مقررات وآئین نامه آموزشی دوره پودمانی

پیام ریاست مرکز

اللهم عجل لولیک الفرج با نام و یاد خداوند متعال و با استعانت از حضرت حق ، با سلام و درود به پیشگاه حضرت بقیه ا.. الاعظم منجی عالم بشریت و روان پاک و مطهر امام خمینی (قدس سره) و همه شهدای گرانقدر اسلام و با سلام و درود به رهبر فرزانه انقلاب و کلیه خدمتگزاران صدیق جمهوری اسلامی.

ضمن گرامیداشت مقدم شما دانشجویان عزیز ، امیدواریم با تلاشی هماهنگ جهت رفع نیازهای واقعی جامعه بتوانیم بندهای وابستگی فرهنگی ، اقتصادی و صنعتی را بگسلانیم و در پرتو علم و تقوی آرمانهای حقیقی انقلاب اسلامیمان را شکوفاتر سازیم .

ازآنجا که مسائل آموزشی دوره کاردانی مجموعه ای از مطالب و مباحث نظری و عملی است ، به نحوی که آموختن آنها منجر به کسب مهارتهایی در زمینه فنون و حرف مختلف می گردد ؛ از شما دانشجویان متعهد انتظار می رود با کوششهای پیگیر خود درجهت فراگیری این علوم ، همواره وصایا و رهنمودهای امام امت رضوان ا تعالی علیه را مورد عنایت قرار داده و با بهره گیری از فرامین و رهبری های داهیانه آیت ا خامنه ای همواره تزکیه را بر تعلیم مقدم دانسته تا ضمن تحقق بخشیدن به اهداف عالیه انقلاب فرهنگی نیرویی کاردان و با تقوی در جهت رفع نیاز جامعه گردید . 

دفترچه راهنمایی که در پیش رو دارید به منظور آشنایی با  برخی اهداف کلی و ساختار دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و مقررات آموزشی و واحدهای مختلف مرکز اموزش علمی کاربردی جاجرم و تسهیل در امور ثبت نام شما  عزیزان فراهم گردیده است.امید است با توکل با خداوند متعال در مسیر رسیدن به حق و معرفت موفق و موید باشید.

 

محمدقاسمی

ریاست هیئت موسس مرکز آموزش علمی کاربردی جاجرم

مقدمه:

با نگاهی کوتاه به آمار و ارقام منتشره از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور  در مییابیم  که امروز  علیرغم سابقه کوتاه حضور دانشگاه جامع علمی کاربردی در عرصه آموزش عالی کشور، این دانشگاه چنان مورد توجه بویژه جوانان قرار گرفته است که به راستی می توان آن را با واژه (شگفت انگیز) توصیف نمود اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که چه چیزی اسباب این استقبال شگفت انگیزی را فراهم کرده است؟

از این سوال نباید به سادگی گذشت، چرا که پاسخ به آن می تواند راه گشا و نشان دهنده ضعف های موجود در نظام های آموزشی دیگر باشد. یکی از این ضعف ها که در نظام آموزش علمی کاربردی برای رفع آن تلاش شده است ارتباط تحصیلات دانشگاهی با اشتغال است. تاکید دانشگاه جامع بر نیاز سنجی در حوزه بازار کار و ایجاد رشته های تحصیلی بر مبنای آن، سبب شده است که متقاضی تحصیل در نظام علمی کاربردی از همان بدو ورود خود به دانشگاه جامع،  هدفمند و با انگیزه ، تحصیلات خود را آغاز کند و آن را ادامه دهد زیرا اساساٌ حضور دانشجو در این دانشگاه بر اساس نیاز جامعه و بازار کار طراحی شده است و از سوی دیگر ، دانشجویان دقیقاٌ در رشته هایی  تحصیل می کنند که یا از پیش در آن رشته شاغل بوده اند و یا برای کار در چنین رشته هایی ، از پیش برنامه ریزی و نیاز سنجی صورت پذیرفته است و نه به دلیل مدرک گرایی و یا به دلیل نبودن  قدرت انتخاب رشته.

 دانشگاه جامع علمی کاربردی وابسته به وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری که به لحاظ ساختار زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری است و جزء دانشگاههای رسمی کشور بوده و مدارک تحصیلی آن هم از مدارک تحصیلی رسمی کشور و مورد تایید وزارت علوم ،تحقیقات و فنآوری است .

 

 

 

نگاه اول : فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

نیاز به افزایش معلومات تئوری شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی که در پایین ترین بخش هرم شغلی و به عنوان کارگران ماهر و نیمه ماهر فعالیت می کنند و اغلب آنها بر اثر تجارب حاصله از مرور زمان از امکان رشد مناسبی برخوردارند و نیز آموزش عملی فارغ التحصیلان مراکز آموزشی که صرفاً به یافته های تئوری و محفوظات آموخته شده خود متکی بوده و در صحنه عمل ، فاقد تجربه اجرایی هستند ، از مهمترین عواملی بود که تفکر ایجاد دانشگاهی با نام ((دانشگاه جامع علمی

ـ کاربردی)) که در ابتدا دانشگاه جامع تکنولوژی خوانده می شد را قوت بخشید .

ضرورت دیگر تاسیس این دانشگاه این نکته بود که سالها پیش از تاًسیس این دانشگاه ، نهادها ، سازمانها ، وزارتخانه ها و شرکتهای تولیدی و خدماتی گوناگون حسب ضرورت دوره هایی را بعضاً در مقاطع بلند مدت برای تحقق آن هدف برگزار می کردند . اگر چه برگزاری این دوره ها برخی  مشکلات این بخشها را حل می کرد اما در مرحله اجرا و نتیجه گیری دچار مشکلات دیگری همچون استاندارد نبودن آموزشهای ارائه شده ، جامع نبودن آموزشها ، غیر جدی تلقی شدن آنها نزد فراگیران ، رسمیت نداشتن گواهینامه های مربوط به گذراندن دوره ها و در نهایت موجب اتلاف هزینه های بسیار و بهره وری کم می شد .

برای حل این مشکلات دیدگاه دیگری نیز وجود داشت که سازمانها و نهادها و وزارتخانه ها اقدام به تأسیس دانشگاه و مراکز آموزش عالی کاربردی در رشته های مختلف می کردند . پر هزینه بودن چنین طرحی به همراه  مشکلات دیگر نظیر ایجاد ساختار اداری گسترده و غیر ضروری و موازی و از همه مهمتر حل نشدن مشکل اصلی یعنی فاصله بین دروس دانشگاهی و نیاز واقعی بخشهای آموزش عالی بود . لذا طرح تشکیل دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در آبان سال ۱۳۷۰  و اساسنامه این دانشگاه در مهر ۱۳۷۱ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید  و دانشگاه به طور رسمی از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز نمود.

 

دانشگاه یک سازمان مرکزی دارد که وظایف آن به این شرح است:

       ۱.         هماهنگ کننده فعالیتهای مراکز آموزش عالی علمی ـ کاربردی سراسر کشور

       ۲.        

/ 0 نظر / 12 بازدید